NL EN FR

Courtesy Johan de Wilde / Studio Luc Derycke

tentoonstelling

De editie zal worden voorgesteld op de tentoonstelling van de werken in de Woning Van Wassenhove op 26 en 27 januari van 11 tot 17 uur.

→ Brakelstraat 50, 9830 Sint- Martens-Latem
→ Parkeren aan het begin van de straat (Brakelstraat 1) op de parking tegenover restaurant 'Huyze Waterloos'. In de onmiddellijke residentiële omgeving van de woning mag niet geparkeerd worden.

De exemplaren waarop ingetekend werd zullen daar beschikbaar zijn. Daarna kan men terecht bij de balie van museum Dhondt-Dhaenens.
 

Editie

Requiem is een nieuwe kunstenaarspublicatie van de Belgische kunstenaar Johan De Wilde. De editie vormt een bijzondere kristallisatie van het gelijknamige werk dat bestaat uit een reeks van 51 tekeningen op De Wildes kenmerkende formaten A4 en A2. Twee planten, de bamboe (de grote, woekerende, nauwelijks te bestrijden plant) en de taxus (de verfijnde, giftige, mysterieuze en in kankerbestrijding gebruikte plant) staan hier naast elkaar.

Het werk en het boek vormen een integer, kunstzinnig eerbetoon aan Tanguy Eeckhout, voormalig curator van het museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, gepassioneerd kunsthistoricus en liefhebber van de Belgische interbellumperiode, maar voor vele kunstenaars vooral een trouwe en even vurige ‘compagnon de route.’ Het werk Requiem vormde een persoonlijk antwoord van de kunstenaar op het ongeneeslijk ziek zijn van Tanguy. Het creëren gebeurde in intervallen en in gekleurde reeksen, gedreven door de tussentijdse ontmoetingen tussen curator en kunstenaar. Het is een onderneming die herinnert aan de tocht die de filmmaker Werner Herzog in 1974 over de Alpen maakte in een poging de ziekte van Lotte Eisner, zijn ‘compagnon de route’, te bezweren. Zij zou niet sterven, had hij zich stellig voorgenomen.

Requiem is een even persoonlijke als universele vertelling. Het werk gaat over tijd en afscheid. Het bestaat bijna symbolisch uit zeven reeksen van zeven, waarbij een eens bloemende taxustwijg langzaamaan vervaagt in een bijna volledig geabstraheerd silhouet. Twee grotere werken tonen een bamboeplant, die als een parenthese de aftakeling van de taxus moedwillig omsluiten. Telkens een tekening uit Requiem verdwijnt, wordt die bijna allegorisch door een monochroom van wit potlood uit The Long Goodbye – een persoonlijke, groeiende reeks van De Wilde – vervangen. Schijnbare tegenpolen, zoals leven en dood, verleden en heden, kunstenaar en kunstliefhebber worden ongedwongen met elkaar verweven. Hierdoor ontstaat meer dan een hommage en meer dan een herinnering; met Requiem werd een uiterst tastbaar en levendig perpetuum mobile geïntroduceerd. — Charlotte Crevits, curator MDD

Deze editie is alleen verkrijgbaar door een intekening die zal worden afgesloten op 15 januari 2019. De opbrengst zal worden geschonken aan de Stichting tegen Kanker.

Intekening kan per e-mail aan pauline.scharmann@merbooks.be en storting op het rekeningnummer BE84 3101 9210 5859 (BIC BBRUBEBB) met vermelding ‘Requiem’.

d-artagnan | all for advertising