NL EN FR

Jonas Vansteenkiste, Membrane (2021) Villa Gaverzicht / foto: Dirk Pauwels

Natascha Drabbe, Amaryllis Jacobs, Jonas Vansteenkiste met Laurens Otto

Huizen voor kunst: hoe beschermde woningen kunst en design beïnvloeden
19.06.2021 ⎥ 10:00 ⎥ gratis, via zoom ⎥  in het Nederlands
Schrijf je in

Natascha Drabbe, oprichter en directeur van Iconic Houses Network, Amaryllis Jacobs van MANIERA en kunstenaar Jonas Vansteenkiste bespreken de uitdagingen die gepaard gaan met het organiseren van kunst- en designtentoonstellingen in particuliere monumenten. Monumentale architectuur daagt kunstenaars, ontwerpers en curatoren uit tot het vinden van innovatieve manieren om kunstwerken te tonen. Hoe deze in een constructieve dialoog te brengen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de architectuur meer wordt dan louter decor? De talk wordt gemodereerd door Laurens Otto.

Natascha Drabbe is directeur en oprichter van het Iconic Houses Network. Ze studeerde architectuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht, publiceert, werkt als curator, geeft lezingen en neemt deel aan ontwerp- en architectuurjury's in binnen- en buitenland. Iconic Houses is een internationaal non-profit netwerk dat moderne museumwoningen, architectenhuizen, kunstenaarshuizen en ateliers,uit de 20e eeuw verbindt en publiek toegankelijk maakt.

Amaryllis Jacobs richtte in 2014 samen met Kwinten Lavigne MANIERA op. MANIERA geeft opdrachten aan architecten en kunstenaars om meubels en gebruiksvoorwerpen te ontwikkelen. MANIERA kristalliseert affiniteiten tussen architecten en kunstenaars uit in nieuwe ontwerpvoorstellen. MANIERA organiseert tentoonstellingen op locaties met een uitzonderlijke architecturale betekenis, onder meer in Hôtel Wolfers, Brussel (2015), Huis De Beir (Knokke, 2020) en recentelijk in het Roelantshuis, Sint-Martens-Lennik.

Jonas Vansteenkiste is een beeldend kunstenaar en curator. Na zijn studies Media Kunst aan het KASK, Gent, voltooide hij een Master Na Masteronderzoek in de kunst aan St-Lucas Antwerpen. Sindsdien onderzoekt Vansteenkiste in zijn werk de mentale en de fysieke ruimte. Het begrip ‘huis/thuis’ is een motief in zijn oeuvre. Met zijn recente project Membrane verkende hij recent de architectuur en de verhalen van de vroegere en huidige bewoners van de Villa Gaverzicht in Waregem en het belang van modernistisch erfgoed.

Thomas Hirschhorn, Sophie Lauwers en Vera Michalski-Hoffmann


Woorden en daden
22.05.2021


Kunstenaar Thomas Hirschhorn, curator en tentoonstellingsorganisator Sophie Lauwers en filantroop Vera Michalski-Hoffmann bespreken in deze online talk de uitdagingen van kunst in de publieke ruimte. Hirschhorn staat bekend om zijn samenwerking met lokale gemeenschappen waarmee hij ter plaatse kunstwerken in de openbare ruimte realiseert – zoals Spinoza-Car (2009), momenteel te zien in BOZAR in Brussel. Het gesprek, gemodereerd door Antony Hudek, zal vragen aansnijden als: "Hoe de kracht van samenwerking garanderen bij werken die in en voor de openbare ruimte zijn ontworpen?" en "Welke rol spelen particuliere kunststichtingen bij het waarborgen van hun rol op lange termijn?"

Thomas Hirschhorn werd in 1957 in Bern geboren. Hij studeerde van 1978 tot 1983 aan de Kunstgewerbeschule Zürich, en verhuisde in 1983 naar Parijs, waar hij sindsdien woont. Zijn werk was te zien in talrijke musea, galeries en tentoonstellingen, waaronder de Biënnale van Venetië (1999 en 2015), Documenta11 (2002), de 27e Biënnale van Sao Paulo (2006), de 55e Carnegie International, Pittsburgh (2008), Museum Dhondt-Dhaenens (2010) en het Zwitserse paviljoen op de 54e Biënnale van Venetië (2011). Met elke tentoonstelling in musea, galerijen en alternatieve ruimten, en met zijn 70 werken in de openbare ruimte, bevestigt Hirschhorn zijn engagement voor een niet-exclusief publiek.

Sophie L. Lauwers werd geboren in Halle in 1966, en studeerde geschiedenis aan de VUB Brussel en ballet in Antwerpen. Sinds 2011 is ze Directeur Tentoonstellingen van BOZAR en lid van het Uitvoerend Comité. Tussen 2002 en 2011 was ze tentoonstellingscoördinator bij BOZAR. Lauwers is zeer betrokken bij de ondersteuning van de hedendaagse beeldcultuur in België, met name door haar rol in raden en besturen, onder meer van Établissement d'en face, Museum Dhondt-Dhaenens en Auguste Orts.

Vera Michalski-Hoffmann heeft politieke wetenschappen in Genève gestudeerd. In 1987 richtte ze samen met Jan Michalski, haar Poolse echtgenoot, Éditions Noir sur Blanc op om bruggen te slaan tussen culturen en volken in Europa door auteurs in het Frans en Pools uit te geven. In 2004 richtte ze in Montricher, aan de voet van de Zwitserse Jura, de Fondation Jan Michalski pour l’écriture et la littérature op, met als doel literaire creaties te ondersteunen en het lezen aan te moedigen. De stichting organiseert en financiert onder meer tentoonstellingen, culturele evenementen, schrijversresidenties en een jaarlijkse prijs voor wereldliteratuur. 

Frederik De Wilde, Axel Clissen & Marjan Doom met Janus Boudewijns



Naar een phygital museum?
24.04.2021


Fysieke tentoonstellingsruimtes, erfgoed en kunstwerken worden steeds meer op een digitale manier gereproduceerd en geconsumeerd. Wat is het potentieel van digitale tentoonstellingen en hoe digitaal kunnen we gaan?

In deze gratis talk met Frederik De Wilde (kunstenaar), Axel Clissen (architect) en Marjan Doom (directeur Gents Universiteitsmuseum) tasten we de limieten en mogelijkheden af van de digitale ervaring en de invloed ervan op de fysieke beleving van musea, collecties en cultuur. Gemodereerd door Jan(us) Boudewijns (MDD).

Kunstenaar Frederik De Wilde studeerde beeldende kunst, mediakunst en filosofie. Zijn artistieke praktijk situeert zich op het snijvlak van kunst, wetenschap, technologie en design. De Wilde onderzoekt de radicale verschuivingen die technologie oplegt aan de samenleving en omgeving.

Axel Clissen is een Belgisch architect, designer & docent en medeoprichter van het in New York en Brussel gevestigde architectuurbureau Socle. De studio is thuis in kunst en cultuur, streeft luxe in verdichting na en verkent fysieke en digitale totaalervaringen.

Marjan Doom (UGent) verrichtte als dierenarts onderzoek op de anatomie van het bloedvatenstelsel. Vandaag exploreert ze als directeur van het Gents Universiteitsmuseum de taal tussen wetenschap, kunst en samenleving.

Heidi Ballet, Chantal Pattyn & Steven van Teeseling met Laurens Otto



Bestendige Biënnales
20.02.2021


Sinds een paar jaar wordt het expansieve model van de Biënnale in vraag gesteld. Door de huidige pandemie zijn vragen rond plaatsgebondenheid en duurzaamheid niet alleen urgent maar ook onvermijdelijk geworden. Hoe reageren Biënnales, Triënnales en Kunstenfestivals in België en Nederland op deze ontwikkelingen? Een gesprek met Heidi Ballet (curator Beaufort Triënnale), Chantal Pattyn (curator Kunstenfestival Watou) en Steven van Teeseling (algemeen directeur Stichting Sonsbeek), gemodereerd door Laurens Otto (curator MDD).

Heidi Ballet cureert de 2021 Beaufort Triënnale en maakte eerder ook de editie van 2018. Ballet woont in Berlijn en is als curator verbonden aan deSingel in Antwerpen. Andere projecten die ze cureerde zijn onder meer de 2019 Tallinn Photomonth Biennial en de 2017 Lofoten Biennial (LIAF). Beaufort 2021 vindt van 27 mei tot 7 september plaats aan de Belgische kust.
 
Chantal Pattyn cureert Kunstenfestival Watou in 2021 met Benedicte Goesaert en Peter Verhelst. Pattyn is netmanager van Klara en presentator van het kunstprogramma Pompidou. De 40ste editie van het Kunstenfestival Watou zal plaatsvinden van 3 juli tot 5 september bij Poperinge.
 
Steven van Teeseling is algemeen directeur van Stichting Sonsbeek en verantwoordelijk voor het strategisch, inhoudelijk en zakelijke beleid van de stichting. Van Teeseling was eerder hoofd innovatie en verbinding bij het Mondriaan Fonds. De 12e editie van Sonsbeek vindt plaats van 10 april tot 21 juni in Arnhem en daarbuiten.

Luc Keppens & Marc Noppen met Ann Overbergh



Welke wereld na de pandemie?
23.01.2021


Luc Keppens en Marc Noppen gaan in gesprek naar aanleiding van Keppens’ boek Vaccins in voorbereiding: Welke wereld na de pandemie? Met de publicatie als vertrekpunt zoomt het gesprek uit naar de impact op cultuur en thema’s van verandering, aanpassing en adaptatie van de post-covid wereld. Ann Overbergh, directeur van Kunstenpunt, modereert het gesprek.

Luc Keppens bekleedde de voorbije jaren diverse leidende functies in het bankwezen en is geëngageerd in verschillende culturele instellingen en sociale projecten rond inclusiviteit. Vaccins in voorbereiding is ontstaan uit zijn bekommernis over de snelle ontwikkelingen in onze moderne samenleving.

Prof. dr. Marc Noppen studeerde geneeskunde aan het Limburgs Universitair Centrum en de Vrije Universiteit Brussel en was als professor o.a. aan de slag in Boston, Canada, Lille en Australië. Sinds 2006 is Marc Noppen CEO van het UZ Brussel.

Ann Overbergh was onder andere lid van het college van voorzitters binnen het huidige Kunstendecreet, redactielid bij het cultuurtijdschrift rekto:verso, medewerker bij BAM en sinds 2019 de algemeen directeur van Kunstenpunt.

Chris Dercon & Philip Van den Bossche met Kathleen Weyts



05.12.2020

Chris Dercon en Philip Van den Bossche gaan in gesprek over de rol van beeldcultuur en de positie van kunstinstellingen in hun nationale en internationale context. Het gesprek zal worden gemodereerd door Kathleen Weyts, directeur van HART magazine.

Chris Dercon is directeur van het Grand Palais (Parijs). Hij was directeur van kunstinstellingen zoals Witte de With (Rotterdam), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Haus der Kunst (München), Tate Modern (Londen) het Berlijnse Volksbühne Theater.

Philip Van den Bossche is curator en schrijver, werkzaam in België en Marokko. Van 2001 tot 2007 was hij conservator in het Van Abbemuseum (Eindhoven) en directeur van Mu.ZEE (Oostende) van 2007 tot 2019.

Kathleen Weyts is sinds 2019 directeur van HART, het Belgische maandblad voor hedendaagse kunst.

Edith Doove & Frank Benijts met Janus Boudewijns



28.11.2020

Met de start van de renovatie van het museum in januari voor de boeg blikken Edith Doove en Frank Benijts terug op het verleden en kijken ze vooruit op de mogelijke toekomst van MDD. Gemodereerd door Jan(us) Boudewijns, collectieverantwoordelijke van MDD.

Dr. Edith Doove, curator, schrijfster en onderzoekster was curator-directeur van MDD tussen 1999 en 2004.

Frank Benijts is sinds 1980 lid van de Raad van Bestuur van MDD en was voorzitter tussen 1989 en 2001.

Oscar van den Boogaard met Laurens Otto


21.11.2020

Aan de hand van verschillende beelden bespreekt van den Boogaard het schrijverschap, de vertroebeling tussen feit en fictie, en zijn leven in Sint-Martens-Latem met MDD curator Laurens Otto.


Oscar van den Boogaard is auteur van meerdere romans, waaronder Jachthuis (De Bezige Bij, 2020) en figureert in het TV-programma Latem Leven. In de publicatie Prelude: Melancholy of the Future beschrijft hij zijn leven in Villa Arca, vlakbij MDD.

d-artagnan | all for advertising