The Wunderkammer Residence / Courtesy Studio Hans Op de Beeck / Photo Tim Van de Velde
NL EN FR

Studio Hans Op de Beeck

Het museum Dhondt-Dhaenens (MDD) wordt sinds kort geflankeerd door The Wunderkammer Residence, een project van de kunstenaar Hans Op de Beeck gerealiseerd in samenwerking met architect Mo Vandenberghe (studio MOTO). Op de Beeck transformeerde de voormalige Villa Meander, een villa opgetrokken begin jaren 1930, tot een bijzonder ‘gesamtkunstwerk.’ Het gebouw is opgevat als een eigentijdse ‘wunderkammer’ die de persoonlijke bibliotheekcollectie van Jan Hoet (1936 - 2014) huisvest en tegelijk ruimte biedt als residentie voor kunstenaars, curatoren, onderzoekers en schrijvers met een (inter)nationale, niet-Europese focus. Ingebed tussen het museumgebouw uit 1968, de historische Leierivier en de voormalige woonst van Jules en Irma Dhondt-Dhaenens, de stichters van het museum, beoogt The Wunderkammer Residence een ruimte voor dialoog, reflectie en onderzoek te creëren binnen de typerende landelijke context van het museum.

De originele ‘cottage’ villa is in de handen van de kunstenaar Hans Op de Beeck omgetoverd tot een waar kunstwerk. Het zwarte omhulsel abstraheert de originele, bijna kitscherige ‘cottage’ villa tot een plastische, monumentale sculptuur in het idyllische Leielandschap. Het monochroom grijze interieur dat geënsceneerd is als een fictieve ‘wunderkammer’ nodigt op haar beurt uit tot verwondering en introspectie. In de bibliotheek, die de vier wanden van vloer tot plafond bekleedt, vormen diverse rariteiten in de vorm van sculpturen een theatraal, haast filmisch decor voor de ‘reële’ verzameling van boeken van Jan Hoet. In deze Wunderkammer staat de beleving van de toeschouwer centraal. Het kunstwerk mikt resoluut op een immersieve ervaring waarbij zowel het exterieur als het interieur in dialoog gaan met de omliggende omgeving, de toevallige voorbijganger en de bezoeker/resident.

Naast reflectie over het museum, haar collecties en het landschap staat de ruimte open voor kritische beschouwingen over de eigen praktijk, de kunstwereld en bredere, maatschappelijke structuren. Met The Wunderkammer Residence wordt een 2e opmerkelijke locatie voor residenties in het leven geroepen. Een aantal jaar terug werd door het museum Dhondt-Dhaenens reeds een eerste residentieprogramma in de Leiestreek opgestart. De Woning Van Wassenhove, een markant brutalistisch gebouw uit 1974 van architect Juliaan Lampens, gelegen in Sint-Martens-Latem, fungeert sinds 2015 als een vitale residentie- en ontmoetingsplek in de omgeving.

Met deze nieuwe, autonome vrijhavens wil het MDD het contact met kunstenaars en onderzoekers intensifiëren en de Leiestreek als een historisch belangrijke inspiratieplek voor kunstenaars (her-)activeren.
 

 

Bibliotheek Jan Hoet

In The Wunderkammer Residence wordt de bibliotheekcollectie van Jan Hoet (1936 - 2014),
die in 2015 door het museum verworven werd, ondergebracht.

Hoet was niet enkel een bevlogen curator maar was achter de schermen ook een gepassioneerd en zelfs verwoed boekenverzamelaar. Parallel aan zijn internationale carrière groeide zijn bibliotheek uit tot een eigenzinnige en uiterst persoonlijke collectie bestaande uit zo’n 4600 boeken. Het spreekt voor zich dat Hoet een grote rol heeft gespeeld in het acceptatieproces van hedendaagse kunst in België wat ook weerspiegelt wordt in de bibliotheek.

Het beheer van een dergelijke boekencollectie ligt in de lijn van het museaal beleid dat zich richt op de ontsluiting en onderzoek van twintigste-eeuwse private kunstverzamelingen met maatschappelijk-relevante identiteit in Vlaanderen.

Onderzoek naar en ontsluiting van de bibliotheek is momenteel een work in progress.


Hans Op de Beeck

Het werk van Hans Op de Beeck (1969, Turnhout, België) wordt gevoed door een grote interesse voor maatschappelijke en cultuurhistorische reflectie. De kunstenaar bevraagt daarbij ook de moeilijke verhouding tussen realiteit en representatie, tussen wat we zien en wat we willen geloven, wat is en wat we voor onszelf creëren om de omgang met onze eigen betrekkelijkheid en inwisselbaarheid te verzachten. De visuele output van dat onderzoek levert vaak sluimerende, verraderlijke, melancholische of bevreemdende beelden op die de toeschouwer ongedwongen leiden tot contemplatie en introspectie.

The Wunderkammer vormt naast de projecten op de abdijsite van Herkenrode in Hasselt en in het Towada Art Centre in Japan, de derde permanente immersieve installatie van de kunstenaar. Het kunstwerk behoort tot een grotere groep werken, zogenaamde ‘Locations’, waarbij de kunstenaar scenes uit het dagelijkse leven manipuleert en vormgeeft in grootschalige, sculpturale installaties.

website

STUDIO MOTO

Studio MOTO is een architectenbureau opgericht door de in Luik geboren en in Eupen opgegroeide Thomas Hick (1978) en Gentenaar Mo Vandenberghe (1983). Beiden werkten eerder bij het architectenbureau Robbrecht en Daem. Vanuit het plezier van het ontwerpen zoeken ze naar een spanning tussen het alledaagse en het avontuurlijke. Hun ontwerpen streven naar subtiliteit en zijn fris en ogenschijnlijk eenvoudig. Hun doel is niet om architecturale statements te maken, maar om vanuit een bestaande realiteit doordachte interventies te ontwerpen die dialogeren met de - ruimtelijke, culturele en historische - context.

website

d-artagnan | all for advertising