NL EN FR

detail from woman 2 (2009) / courtesy of the artist and Collection de Bruin-Heijn, The Netherlands

14.10.2018 — 13.01.2019

Met Snake Eyes haalt het MDD de schilderkunst van Charline von Heyl (°1960, Mainz) voor de eerste keer naar België. De Duitse in Amerika wonende kunstenaar is gekend voor haar vernieuwende, radicale benadering tegenover abstracte schilderkunst sinds de jaren 1980. Eerder dan het abstraheren van de ons omringende realiteit, vormen de beelden die ontstaan tijdens het improviseren op het canvas de kern van haar praktijk. Haar werk wordt vooral gedreven door intuïtie – een kleur, een beweging, of een gemoedstoestand geeft aanleiding tot krachtige en gebalanceerde composities die een eindeloos aantal interpretaties toelaten. Contemplatie en verbeelding vormen de sleutels tot haar werk.

De titel van de tentoonstelling onthult meteen deze enigmatische toon van von Heyls schilderijen. Snake Eyes behelst het idee van een andere – een vrije, speelse en subjectieve – blik. Zoals een dier, dient haar schilderkunst bekeken te worden zonder woorden. In de picturale wereld van von Heyl zijn betekenissen nooit eenduidig, titels ambigue en waarheden niet gratuit. Met haar abstracte schilderkunst wil von Heyl de verbale taal overstijgen, ruimte geven aan de verbeelding en vooral de aan emoties van de kijker. Haar visueel innemende schilderijen vragen tijd om bekeken, begrepen en vooral ‘geabsorbeerd’ te worden. Ze dwingen als vanzelf tot verstilling.
 
"Ik probeer met de schilderijen een voorsprong te nemen op taal. Of beter nog, op het gebruik van zinnen. . . Ik wil gewoon dat de kijker definities negeert en iets meer persoonlijks en kwetsbaars ervaart, een plek waar gedachten en gevoelens elkaar ontmoeten, waar kijken aanvoelt als denken.” (Charline von Heyl)

→ Download educatieve tekst

'Charline von Heyl – Snake Eyes' is georganiseerd in samenwerking met  Deichtorhallen Hamburg & The Hirshhorn Museum and Sculpture Garden Washington DC.

Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Charline von Heyl - Snake Eyes / courtesy museum Dhondt-Dhaenens / photo: Rik Vannevel
Woman #2 (2009) / Courtesy collection de Bruin-Heijn, The Netherlands
Old Fish New Fish (2016) / Courtesy Private collection
Howl (2015) /  Courtesy Kunstmuseum Bonn, permanent loans Collection KiCo
DAYDRINKING (2016) / Courtesy Private collection
Dark Nouveau (2017) / Courtesy of the artist and Capitain Petzel, Berlin

Courtesy of the artist and Deichtorhallen Hamburg

Edition

→ Juggernaut (2018)
→ 78 x 58 cm
→ zeefdruk op papier
→ editie: 100 + 20 A.P.
→ gesigneerd en genummerd vooraan
→ € 1 230 (zonder lijst)
contacteer voor meer info

Koenig Books, London

Catalogus

Een fraai geïllustreerde catalogus, ontworpen in nauwe samenwerking met von Heyl, begeleidt de tentoonstelling.

→ teksten van John Corbett, Katy Siegel, een gesprek tussen Evelyn Hankins en Charline von Heyl en een inleiding door Dirk Luckow.
→ 240 pagina's
→ Duits/Engels
→ 24 x 27 cm
→ Koenig Books, London
→ handgebonden zigzag hardcover
→ € 50

d-artagnan | all for advertising