Collectie-uitdieping ® Henk Schoenmakers
NL EN FR

Werken uit de vaste collectie zijn, wegens de tijdelijke tentoonstellingen, niet permanent te bezichtigen in het museum Dhondt-Dhaenens. Raadpleeg de website of contacteer het museum voor meer info over de tijdelijke collectiepresentaties.

Op deze pagina vindt u alvast een aantal hoogtepunten van de museumverzameling. Deze selectie wordt nog uitgebreid in de toekomst.

Voor meer informatie over andere kunstwerken uit onze collectie, kan u doorklikken op onze pagina over het project MovE.

Henri Evenepoel


La petite Matisse, 1896
Olieverf op doek, 67,5 x 42,5 cm

Dit bijzonder fijngevoelige portret stelt Marguerite voor, de dochter van de bekende Franse kunstenaar Henri Matisse. De achtergrond van dit profielportret is egaal donker gehouden, zonder enige diepte, om de omtrekken van het parelgrijze kleed en het hoofd optimaal weer te geven. Het portret van Marguerite, dochter van Henri Matisse, is door Evenepoel altijd genoemd 'La petite Matisse'. De Belgische kunstenaar Henri Evenepoel werd bevriend met Matisse rond 1894. Ze leerden elkaar kennen in het atelier van Gustave Moreau in Parijs.

Frits Van den Berghe


Vissers aan de Leie, 1923
Olieverf op doek, 80 x 62,5 cm

In dit werk stelde Frits Van den Berghe zijn twee boezemvrienden, Constant Permeke en Gust. De Smet, al vissend voor. In deze periode is de belangrijkste inspiratiebron van Frits van den Berghe de Leie(streek). Zijn kleurgebruik, zijn onderwerpen en zijn composities tonen in die tijd veel verwantschap met het werk van Gust. De Smet. Ook al zijn zowel Frits van den Berghe als Gust. De Smet onder invloed van het Frans kubisme en Duits expressionisme, toch gaat de expressieve vervorming niet zo ver dat de natuur overmatig geweld wordt aangedaan. Veeleer zien we dat ze tot een klassiek expressionisme komen waarbij verstilling, soberheid en bezonnenheid domineren.

Frits Van den Berghe


De Droom (De Schepping), 1927
Olieverf op doek, 120 x 140 cm

Tot midden jaren twintig was Frits Van den Berghe voornamelijk geïnspireerd door het landelijke leven in Sint-Martens-Latem. Vanaf 1925 gaat hij echter steeds meer vreemde motieven en filosofische elementen opnemen in zijn oeuvre. Met dit werk tracht hij door te dringen tot de verborgen dieptes van de menselijke psyche. Het doek De Droom illustreert deze overgang: de slapende figuur doet ons sterk denken aan het volumineuze boerentype die we vaak terugvinden in zijn vroeger werk. De omgeving waarin hij ligt is echter abstract gehouden met donkere kosmisch-blauwe tonen. Drie merkwaardige figuurtjes in het rood, geel en paars dansen en zweven op het lichaam. Hiermee wijst Van den Berghe op de mogelijkheid om de droom als middel te gebruiken om het mechanisme en de inhoud van het onbewuste te leren kennen. Dit werk kan als aanloop gezien worden voor de vele schilderijen en tekeningen met een sterk surrealistische inslag, waarbij groteske droomfiguren de overhand nemen.

Valerius De Saedeleer


De Leie te Latem, 1903
Olieverf op doek, 72 x 61 cm

Valerius de Saedeleer schilderde dit landschap vlakbij het Tempelhof in Latem-dorp. Het werk is een scharnierpunt in de evolutie van de kunstenaar: enerzijds herkennen we nog het impressionisme van zijn leermeester Franz Courtens, maar tegelijk is er al het duidelijke streven om bepaalde kleurvlakken op te lossen in effen, monochrome velden. Zo gezien is De Leie te Latem een annonce van een strikt persoonlijke stijl die na 1904 in betrekkelijk korte tijd tot rijpheid komt.

Edgard Tytgat


Herinnering aan een zondag, 1926
Olieverf op doek, 88 x 116 cm
© SABAM België

Latem en Deurle waren in de jaren 1920 een ontmoetingsplek voor kunstenaars, kunstliefhebbers en schrijvers. Paul-Gustave Van Hecke, felle verdediger van het modernisme in België, bezat aan de oevers van de Leie een buitenverblijf (villa Malpertuis) waar de bevriende kunstenaars altijd welkom waren. Ook toen al internationaal bekende kunstenaars zoals Marc Chagall en Ossip Zadkine kwamen er op bezoek. Op feestdagen wapperde dan de zwart-witte vlag van Gent – de kleuren van de vrijbuiters – aan de luifel van het huis. Tytgat stelde op zijn typisch speelse naïef-vertellende manier één van de vele zondagen voor dat kunstenaars er elkaar terugvonden. Marc Chagall en zijn vrouw zitten achteraan in de sloep die wordt bijgestuurd door Léon De Smet. Vooraan in de boot zijn Frits Van den Berghe en Oscar Jespers in een levendig gesprek verwikkeld, terwijl links op de oever Gustave De Smet zijn kunsten toont als boogschutter. Hippolyte Daeye - in een mooi wit pak - helpt Norine Van Hecke aan land, terwijl de gastheer zijn genodigden opwacht met drank en muziek. Edgard Tytgat zelf heeft zich teruggetrokken in de bovenkamer van het landhuis om van daaruit het tafereel te schilderen.

Raoul De Keyser


Surplace n°2, 2002
Olieverf op doek, 70 x80 cm
© SABAM België

Raoul De Keyser stelde meerdere malen werk tentoon in het museum Dhondt-Dhaenens. Surplace n°2 werd verworven naar aanleiding van zijn tentoonstelling Surplace in 2002. Surplace is een term die komt uit de wielrennersport: het is een actie waarbij men ter plaatse blijft trappelen. Het vraagt een grote concentratie om recht te blijven staan met de voeten op de trappers en toch niet vooruit te komen. Surplace is dan ook het moment tussen absolute stilstand en volle race. In het werk herkent men de voor De Keyser typerende spanning tussen de tweedimensionale realiteit en de illusie van het perspectief.

Marthe Wéry


Zonder titel, 1989-1995
Acryl op hout, 5x (83 x 82 cm)
© SABAM België

Dit werk is een schenking van Marthe Wéry naar aanleiding van haar tentoonstelling in het museum Dhondt-Dhaenens in 1995. Kleur en architectuur zijn steeds de voornaamste elementen in haar werk. Hoewel de werken er minimalistisch uitzien, getuigen ze tegelijkertijd van een grote technische beheersing van het ambacht en een artisanale aandacht voor verfpigmenten. Elk paneel wordt een element in een grotere ruimtelijke compositie, waarbij Marthe Wéry de muur behandelt zoals een schilder zijn doek: het monochroom paneel wordt een ‘verftoets’ in de ruimte. Het resultaat is een intense, haast sacrale, beleving van kleur en ruimte.


d-artagnan | all for advertising