Thomas Hirschhorn © Henk Schoenmakers
NL EN FR

Thomas Hirschhorn,

Thomas Hirschhorn

03/10/2010 - 05/12/2010

"TOO TOO - MUCH MUCH"

De Zwitserse kunstenaar Thomas Hirschhorn (1957 Zwitserland) is één van de meest toonaangevende kunstenaars in de internationale hedendaagse kunstwereld. Hij kreeg naambekendheid in de jaren 1990 door zijn zeer arbeidsintensieve en ruimtevullende collages, gemaakt met goedkoop wegwerpmateriaal. Hirschhorn produceert immense sculpturen voor zowel belangrijke kunst instellingen als voor niet-artistieke locaties in de periferie van het sociaal gebeuren. Zijn acties bevragen zo in eerste plaats de kunstwereld zelf. Thomas Hirschhorn verwoordt zijn artistieke bedoelingen als volgt: “Ich mache arme Kunst, aber keine Arte Povera (...), Ich mache keine Installationen, ich mache Skulpture (...), Energie ja, Qualitaet nein (...) Ich will nicht politische Kunst machen, sondern ich will meine Arbeit politisch machen.” Spraakmakend waren Hirschhorns bijdragen aan de Biënnale van Venetië (‘World Airport' 1999) en in 2002 het ‘Bataille Monument' tijdens Documenta in Kassel waar hij samen met de plaatselijke bewoners van een arme immigrantenwijk maandenlang het monument annex café, radiostation en bibliotheek beheerde. Hij won tevens de prestigieuze Prix Marcel Duchamp in 2001.

"Too Too – Much Much" is het eerste belangrijke project van Thomas Hirschhorn in een Belgisch museum. De modernistische architectuur en de residentiële context van het museum Dhondt-Dhaenens bieden de ideale humus voor de kunstenaar om na te denken over de betekenis van ‘Hoeveelheid’. Hirschhorn gebruikte het motief van de drankblik vanwege de universele vorm en basisproduct voor creativiteit in alle culturen. Het werd het vertrekpunt voor een spectaculaire totaalervaring. De maatschappelijke realiteit van massaproductie en –consumptie worden door de kunstenaar op een positieve manier gerecupereerd voor een creatieve daad. Uiteindelijk stelt de kunstenaar de vraag hoe we als individu omgaan met de duizenden gevoelens, ervaringen en beschouwingen die ons dagelijks beroeren. Welke elementen verdringen we en hoe ontstaat er energie om onze eigen wereld vorm te geven en te beheersen. De ervaring die hij zo creëert is tegelijk beklijvend, confronterend en een uitnodiging tot dialoog en discussie.

Thomas Hirschhorn over het project TOO TOO – MUCH MUCH:
« Too Too – Much Much is een werk dat mijn richtlijn ‘Energy : Yes ! Quality : No !’ volgt. Er zijn twee ‘topics’ in dit werk. De eerste is gelinkt aan het motief : de drankblikjes, de consumptie, het Teveel terwijl de tweede topic verband houdt met de taak van de kunstenaar om altijd teveel te willen doen, om niet tot de essentie te komen, om integendeel voorbij te gaan aan de essentie, om werkelijk te veel te doen. Deze twee topics vinden elkaar – desalniettemin – in één vorm. De Vorm Too Too – Much Much. De vorm van dit werk is eveneens een manifest voor de bevestiging dat de kunstenaarspraktijk noch theorie, noch pure praktijk is. Het werk van de kunstenaar moet absoluut verder gaan dan de theorie en de praktijk. »

Gelijktijdig met het project Too Too - Much Much is er tevens een werk van Thomas Hirschhorn te zien in de tentoonstelling "Hareng Saur, Ensor en de hedendaagse kunst" in het SMAK en MSK in Gent (tot 27 februari 2011).

André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
André Gordts
d-artagnan | all for advertising