® Henk Schoenmakers
NL EN FR

Gert Verhoeven

04/05/2003 - 22/06/2003

04.05-22.06.2003

"A Dhondt-Dhaenens Deurle Exhibition"


"Hij heeft een cv, dus hij is geboren en hij heeft tentoonstellingen gehad".

Uit catalogus Gert Verhoeven – Auto-Mio, MUHKA, 1998

Gert Verhoeven (Leuven, 1964) is in zijn werk sterk geïnteresseerd in alles wat met (pseudo)-classificatie en (quasi)-indelingen te maken heeft. De status en waarde van een object wordt immers in grote mate afgeleid van zijn plaatsing binnen een bepaald systeem.

De activiteit van de kunstenaar bestaat er uit objecten te creëren die op hun beurt ook weer binnen een maatschappelijk systeem terecht komen en daar hun waarde aan ontlenen. Dit aspect komt bij Verhoeven op surrealistische wijze aan bod binnen zijn project rond de kweek van pompoenen (PSK, Argos) of de reeks werken die de idee van het copyright tot onderwerp hebben. In deze laatste reeks werd het copyrightteken verzelfstandigd in een object. Met name het verpersoonlijken van een object, waarbij Verhoeven sterk beïnvloed wordt door Magritte, is binnen zijn oeuvre belangrijk. Elk object vertelt immers een verhaal en leidt daardoor een eigen leven. Vanzelfsprekend is zo voor Verhoeven ook het narratieve een belangrijk aspect.

Voor het MDD werkt Verhoeven aan een installatie waarin hij de collectie van het museum in grote mate zal betrekken. Elke collectie is immers onderhevig aan classificatie: er zijn schilderijen en sculpturen die weer onderverdeeld kunnen worden in portretten, landschappen, stillevens etcetera Het museum op zich is ook onderhevig aan classificatie. Het is bijvoorbeeld een regionaal erkend museum dat sterk verankerd is in een lokale geschiedenis. De band met het lokale wordt door Verhoeven uitgewerkt in een klankband bij zijn installatie waarin de classificatie van de taal in diverse dialecten naar voor komt.
"A Dhondt-Dhaenens Deurle Exhibition"


"Hij heeft een cv, dus hij is geboren en hij heeft tentoonstellingen gehad".

Uit catalogus Gert Verhoeven – Auto-Mio, MUHKA, 1998

Gert Verhoeven (Leuven, 1964) is in zijn werk sterk geïnteresseerd in alles wat met (pseudo)-classificatie en (quasi)-indelingen te maken heeft. De status en waarde van een object wordt immers in grote mate afgeleid van zijn plaatsing binnen een bepaald systeem.

De activiteit van de kunstenaar bestaat er uit objecten te creëren die op hun beurt ook weer binnen een maatschappelijk systeem terecht komen en daar hun waarde aan ontlenen. Dit aspect komt bij Verhoeven op surrealistische wijze aan bod binnen zijn project rond de kweek van pompoenen (PSK, Argos) of de reeks werken die de idee van het copyright tot onderwerp hebben. In deze laatste reeks werd het copyrightteken verzelfstandigd in een object. Met name het verpersoonlijken van een object, waarbij Verhoeven sterk beïnvloed wordt door Magritte, is binnen zijn oeuvre belangrijk. Elk object vertelt immers een verhaal en leidt daardoor een eigen leven. Vanzelfsprekend is zo voor Verhoeven ook het narratieve een belangrijk aspect.

Voor het MDD werkt Verhoeven aan een installatie waarin hij de collectie van het museum in grote mate zal betrekken. Elke collectie is immers onderhevig aan classificatie: er zijn schilderijen en sculpturen die weer onderverdeeld kunnen worden in portretten, landschappen, stillevens etcetera Het museum op zich is ook onderhevig aan classificatie. Het is bijvoorbeeld een regionaal erkend museum dat sterk verankerd is in een lokale geschiedenis. De band met het lokale wordt door Verhoeven uitgewerkt in een klankband bij zijn installatie waarin de classificatie van de taal in diverse dialecten naar voor komt.

d-artagnan | all for advertising