© Maria Lassnig _ photo: Henk Schoenmakers
NL EN FR

Jan Van Oost

22/09/2002 - 08/12/2002

Tekeningen uit de Baudelaire-cyclus, 2001

De Belgische kunstenaar Jan Van Oost (°Deinze, 1961) brengt een indrukwekkende selectie van tekeningen uit de eerste periode van zijn Baudelaire-cyclus, 2001. Aan de basis van deze reeks ligt Baudelaire’s idee van de ‘Muse Malade’ zoals hij die tot uiting bracht in zijn Les Fleurs du Mal. Schoonheid en horror zijn daarin uitwisselbare kenmerken geworden en tegelijk nauw verbonden. De naakten die Van Oost ons toont zijn, onvermijdelijk, sterk erotisch van aard – maar de ene keer lieflijk met de gevoeligheid van een Japanse penseelstreek, de andere keer verscheurd, bruut en rauw.

Ongeveer twaalf jaar geleden verschenen in het werk van Van Oost zwart geklede vrouwelijke figuren. Hun gezichten verborgen zich achter hun lange, zwarte haar. De eenzaamheid en het in zichzelf gekeerde van deze figuren deden soms denken aan de teksten van Samuel Beckett. Daarin isoleert hij zijn hoofdfiguren binnen een bepaalde tijd en ruimte waarin ze zichzelf en anderen kwellen met vragen die geen antwoord kennen.

Ook de naakten uit de Baudelaire-cyclus kennen een zelfde eenzaamheid, terwijl ze tegelijkertijd in hun gelaagdheid uiting geven aan de aloude strijd tussen Eros en Thanatos. De "monologue intérieur", waar de zwarte vrouwen slechts een vermoeden van gaven, wordt hier volledig ontbloot. "Luxe, calme et volupté" worden beantwoordt door het erotisch-demonische, het monsterlijke. Bloei en verval tonen zich in wellustig vlees, stromend bloed en oprukkende plantaardige sappen die zich van het lichaam meester maken om er alleen nog het karkas van over te laten.

De tekeningen van Van Oost nodigen daadwerkelijk uit tot een reis zoals ook Baudelaire die voor ogen stond, "au pays qui te ressemble", naar een land dat ons in al haar facetten met onszelf confronteert. Behalve dat geeft Van Oost hierin echter ook uiting aan het pure plezier van het tekenen. Hij zegt hierover: "Stemmingen, we hebben allemaal stemmingen, steeds wisselende stemmingen. Deze dagelijkse, onschadelijke schizofrene situatie wordt onmiddellijk en heel direct vastgelegd op papier wanneer je de tekening als medium gebruikt. Het resultaat is een eindeloze stroom van hamerslagen en zachte aanrakingen. De perfecte paradox. Een baarmoederachtige, barokke documentaire. Een locomotief van irritante beelden. Ik herinner dat ik begon te tekenen uit woede en een enorme wrevel. Maar al snel begon ik er van te houden. Het plezier van het tekenen."

Edith Doove, met dank aan B.B.

Bij deze tentoonstelling verschijnt een door Jan Van Oost in eigen beheer uitgegeven boek waarin een groot deel van de tekeningen van deze eerste selectie zijn opgenomen. Een aantal van deze boeken wordt uitgegeven als editie.

MOMENTEEL TENTOONSTELLING LOPENDE IN PARIJS

voor meer info: Galerie Piece Unique 

d-artagnan | all for advertising