Valerius De Saedeleer ® Guy Braeckman (AD/art bvba)
NL EN FR

Focus 4 Omtrent een zittend naakt van Ramah

22/09/2002 - 08/12/2002

Gust De Smet, Constant Permeke, Henri-François Ramah en Frits Van den Berghe.




In wisselwerking met de tentoonstelling van Jan Van Oost, besloot curator Piet Boyens te vertrekken van ‘Zittend naakt’(1930) van Henri-François Ramah uit de collectie van het MDD.

Deze fauvistisch aandoende aquarel past binnen een periode waarin Ramah over-gaat naar een lyrisch expressionisme, laaiende kleuren en een vrijere factuur. Het subjectief omgaan met de realiteit toont zich in de expressionistische kleuren die de autodidact Ramah voor zijn naakt gebruikt: onder andere groenen, blauwen en gelen.

Dit werk confronteert Boyens met visies op het naakte lichaam van Gust De Smet en Frits Vandenberghe. Zittende of staande vrouwen, al of niet ontkleed, of bezig zich te ontkleden, komen al van een heel vroeg stadium met zekere regelmaat terug in het oeuvre van Gust. De Smet, ongeacht de stijl die hij op dat moment hanteert
In 1941 ontstaat bijvoorbeeld nog een hele reeks van dergelijke figuurstudies. Daarbij is het opmerkelijk dat de ingetogenheid steeds voorop staat. Zoals altijd stralen de figuren van Gust. De Smet een zeer grote innerlijke rust uit Dat kan niet gezegd worden van de naakten van Frits Van den Berghe die het conflict als het ware voorop stellen en geëxalteerd zijn in hun houding en emoties.

In tegenstelling tot de figuren van Gust. De Smet is het bij Van den Berghe veel moeilijker een bepaald type af te bakenen: net zoals zijn gehele oeuvre zijn de vrou-wen eerder grillig en chaotisch te noemen. 

d-artagnan | all for advertising