Louis ThĂ©venet ® Guy Braeckman (AD/art bvba)
NL EN FR

Jan Vercruysse

28/01/2001 - 25/03/2001

'Salto Prolungato'

De tentoonstelling die Jan Vercruysse (B) voor het museum geconcipieerd heeft, bestaat uit drie bewegingen.

De eerste beweging wordt gevormd door werken uit de drie laatste jaren, die niet eerder in België getoond werden: Les Paroles [Letto]. Het Italiaanse woord letto betekent zowel 'bed' als 'gelezen'. De door een houten structuur in V-vorm gehouden witglazen bladen kunnen zowel het beeld van een opengevouwen boek als van een halfdichtgevouwen bed voorstellen.

De tweede beweging is een zeer los, open netwerk dat, in vele richtingen doorheen de tentoonstelling loopt en sprongsgewijs aan alle werken in de tentoonstelling kan raken, om zo nieuwe interpretaties te laten ontstaan. De werken uit deze beweging overspannen de periode 1976 tot 1992.

De derde beweging wordt gevormd door een Tombeaux-Constellatie, een tijdelijke of vaste welbepaalde opstelling van een groep Tombeaux-werken, die elk afzonderlijk als individueel werk bestaan of kunnen bestaan maar tijdelijk of permanent een nieuwe, unieke Tombeaux vormen. Hier zijn 18 reeds bestaande Tombeaux in een tijdelijke Constellatie samengebracht, die voor de duur van de tentoonstelling een éénmalige, nieuwe Tombeaux vormen.

Tombeau betekent graf of graftombe, maar in het Frans is het ook een gedicht of een muzikale compositie opgedragen aan 'iemand die er niet meer is'. Dit zijn niet noodzakelijk werken die door treurnis of doodsgedachten gedragen worden. Mallarmé schreef een 'tombeau' voor Baudelaire en voor E.A. Poe, terwijl Ravel een 'tombeau' voor Couperin heeft gecomponeerd.

Het is in deze zin dat Vercruysse de Tombeaux-werken benoemd en gemaakt heeft: als 'plaatsen voor de herinnering / lieux pour la mémoire'.

De verschillende en verscheidene vormen en gedaanten, die de Tombeaux aannemen (herkenbare 'meubel'-vormen, blauwglazen stoelen aan stalen kapstokken, lege rekken, blauwglazen muziekinstrumenten aan lederen riemen, open en halfopen, gesloten en halfgesloten lichamen), moeten vanuit deze essentiële gedachte begrepen worden: als 'lieux pour la mémoire. 

d-artagnan | all for advertising