Frits Van den Berghe / foto: Henk Schoenmakers
NL EN FR

courtesy of the artist & Galerie Gisela Capitain, Cologne

Karla Black

23/04/2017 - 18/06/2017

Het museum Dhondt-Dhaenens is verheugd om de eerste solotentoonstelling in België van de Schotse kunstenares Karla Black voor te stellen, net voor haar deelname aan de 57ste Biënnale van Venetië deze zomer. De kunstenares realiseert abstracte sculpturen met alledaagse materialen zoals gips, gekleurde pigmenten en papier die ze op de grond legt of aan het plafond ophangt om zo fragiele, maar ook sensuele ruimtelijke ervaringen te creëren. Niet zozeer het eindresultaat telt, maar wel het intuïtief creatieproces alsook de evolutie van het werk na de creatie, door het licht in de ruimte en de bewegingen van de toeschouwers rondom de werken. Voor haar tentoonstelling in MDD, zal Karla Black een nieuwe totaalinstallatie maken voor de volledige museumruimte, waarbij ze het intense lichtspel in de ruimte optimaal zal benutten.
 
 
De Schotse kunstenares Karla Black (°1972, Alexandria, Groot-Brittannië) houdt van poeders, pasta's, oliën, crèmes en gels zoals je ze vindt bij de lokale drogisterij. Oogschaduw en poeders voor het gelaat worden gekozen voor hun kleurschakeringen en materiële kwaliteit, niet omwille van hun culturele associaties. Haar keuze voor alledaagse, vergankelijke materialen is een bewust compromis. Hoewel Black naar een duurzaamheid van haar werken streeft, is ze van overtuiging dat onvergankelijke of meer ‘statische’ materialen, zoals metaal of steen, ontbreken aan de nodige energie en dynamiek. Zoals Karla stelt:
 
"I want to make abstract not figurative art; I want to prioritise material experience over language; I want formal aesthetics rather than narrative, autobiographical detail; I want the lived life to be primary, not the looked-at image." (1)
 
Gedempte pastelkleuren zijn overheersend in het oeuvre van de kunstenaar. Primaire kleuren worden niet gebruikt, ze zijn altijd gemengd met wit, waardoor, zoals ze het zelf formuleert, "rustige" of "luisterende" werken ontstaan. Black geeft prioriteit aan de ervaring van het materiaal boven taal om over de wereld te leren en deze te bevatten. Haar sculpturen zijn geworteld in de psychoanalyse, in het bijzonder in de leer van Melanie Klein die de fysieke beweging en het spel erkent als een valabele vorm van communicatie –  als een soort van pre-taal, zoals kan waargenomen worden bij kleine kinderen. Black is eveneens geïnspireerd door vroege grotschilderingen en het abstract expressionisme. Daarnaast zijn ook de kunsthistorische invloeden van Joseph Beuys zijn sociale sculpturen en het organisch minimalisme van Eva Hesse opmerkelijk in haar werk.
 
Vormelijke esthetiek staat centraal in haar afwegingen en haar zoektocht naar schoonheid staat steeds in relatie tot de compositie, vorm, kleur en materiaal. Hoewel Black voortdurend de grenzen van beeldhouwkunst aftast, kunnen al haar kunstwerken als sculpturen beschouwd worden. Black vindt het essentieel om binnen het referentiekader van de beeldhouwkunst te blijven en zich te onderscheiden van postmodernistische kunstvormen met hun oorsprong in beeldhouwkunst, zoals Land Art of installatiekunst, die initieel afstand namen van esthetiek.
 
Voor haar tentoonstelling in het museum Dhondt-Dhaenens bezet Karla Black het hele museum met sculpturen die speciaal gecreëerd zijn voor de museumruimtes. De werken zijn gebaseerd op de specifieke architecturale kenmerken van het museum, zoals de grootte van de ruimte, de locatie van de deuren en het intense lichtspel in het museum. Black navigeert door de ruimtes en vult ze van vloer tot plafond met alledaagse materialen zoals pastelgekleurd poeder, toiletpapier, vaseline en oogschaduw. Geïnspireerd door haar vorige grootschalige vloer-sculpturen – zoals Nature Does The Easiest Thing dat ze voor Manifesta 10 realiseerde –  zal Black twee nieuwe vloerwerken creëren met gekleurde poeders en stroken van toiletpapier. In een reeks papieren werken aan de muren, gaat ze op zoek naar het spanningsveld tussen sculptuur en schilderij. Beïnvloed door Constantin Brâncuși’s sculptuur Endless Column (1938), zal Black in de centrale patio van het museum experimenteren met haar allereerste buitensculptuur. 

(1) Karla Black, “A Very Important Time for Handbags,” in Karla Black: Mistakes Made Away From Home, 2008.


 


 

 

Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Simon Vogel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
Courtesy Galerie Gisela Capitain, Cologne; Stuart Shave/Modern Art, London; and David Zwirner, New York/London (foto: Rik Vannevel)
d-artagnan | all for advertising