Photo: Henk Schoenmakers
NL EN FR

Photo: Henk Schoenmakers

Verzameling Roger en Hilde Matthys-Colle

01/07/2007 - 21/09/2007

Van 1 juli tot 23 september 2007 presenteert het MDD (museum Dhondt-Dhaenens) de verzameling Roger en Hilda Matthys-Colle. De prestigieuze verzameling beslaat de hele tweede helft van de twintigste eeuw met topwerk van onder meer René Magritte, Jean Tinguely, Andy Warhol, Tom Wesselmann, Sol Lewitt, Donald Judd, Gilbert & George, Franz West en Thomas Schütte. Ook enkele Belgische kunstenaars zijn vertegenwoordigd in de collectie: Jan Vercruysse, Marthe Wéry, Michel François, Thierry De Cordier, ...

Het MDD in Deurle is ontstaan uit de wil van de heer en mevrouw Dhondt-Dhaenens om hun collectie Vlaamse moderne kunst publiek toegankelijk te maken. Zij hebben hun kunstcollectie vorm gegeven tussen 1945 en 1965. Op die manier wensten zij het bestaan van een autonome Vlaamse cultuur aan te tonen en mee te bouwen aan een cultureel bewustzijn in de regio. Vanuit die historisch gegroeide gevoeligheid van het MDD voor de betekenis van de geëngageerde kunstverzamelaar in de maatschappij is er het logische verlangen van het MDD om nu de uitzonderlijke collectie Matthys-Colle te ontsluiten.

Het echtpaar Matthys-Colle begon te verzamelen rond 1960, op het moment dat de collectie Dhondt-Dhaenens grotendeels gevormd was. In tegenstelling tot de heer en mevrouw Dhondt-Dhaenens richtte het echtpaar Matthys-Colle zich op de internationale actuele kunstbewegingen. Ze waren vooral geboeid door de nieuwe bewegingen die de kunst weer op een ander spoor brachten: Cobra, Pop Art, Minimal Art, Concept Art, Arte Povera tot en met de nieuwste stromingen uit de jaren '90. Het experimentele karakter van kunst was een belangrijk criterium en ze verwierven dan ook werk op het moment dat die bewegingen in volle ontwikkeling waren. Hun visionaire blik op de hedendaagse kunst is zonder twijfel uitzonderlijk!

De kunstcollectie van Roger en Hilda Matthys-Colle is niet alleen van een uitzonderlijke materiële waarde, maar de rol die Dr. Matthys speelde in de acceptatie van het bestaansrecht van actuele kunst in België is op zijn minst even belangrijk. Het spreekt voor zich dat dit heel conflictueus is in de jaren zestig en zeventig. Dr. Matthys was één van de stichtende leden van de 'Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst' (VMHK) in Gent en tevens betrokken bij het bestuur van het 'Paleis voor Schone Kunsten' in Brussel.

De tentoonstelling in het MDD wil geen historisch overzicht geven van de diverse stromingen uit de tweede helft van de twintigste eeuw, maar wel een eigenzinnige wandeling zijn doorheen de verzameling aan de hand van een honderdtal werken. De kwaliteit van de subjectiviteit zal dus primeren in de presentatie. Architect Paul Robbrecht zorgde voor een aantal ingrepen in de ruimtes van het museum om een ander perspectief te geven aan bepaalde werken. Naast de presentatie van de collectie, worden een aantal in situ - projecten gerealiseerd met kunstenaars zoals Niele Toroni, Lawrence Weiner en Elmgreen & Dragset.

Er verschijnt tevens een rijkelijk geïllustreerde catalogus over de verzameling met onder meer een gesprek van Chantal Pattyn met Roger Matthys, Anton Herbert en Joost Declercq.

d-artagnan | all for advertising