Louis ThĂ©venet ® Guy Braeckman (AD/art bvba)
NL EN FR

Santiago Sierra, The removal of museum glass windows, 2004

Santiago Sierra

03/10/2004 - 07/11/2004

Verwijdering van de glazen ramen van een museum

Santiago Sierra trok tijdens de Biënnale van Venetië in 2003 sterk de aandacht met zijn installatie in het Spaanse paviljoen. De hoofdingang werd afgesloten en alleen bezoekers met een Spaans paspoort mochten via een achteringang binnen. Hiermee zette Sierra zijn esthetische en sociale onderzoek naar de grens in al haar betekenissen overtuigend verder en bevestigde hij zijn reputatie als een van de meest boeiende kunstenaars van dit moment.

Hij wil onder andere "incidenten creëren die mensen bewust maken van sociale ongelijkheid en hun aanzetten tot een ideologische houding". In zijn performances worden mensen als "sculpturaal materiaal"gebruikt. Voor de titels van zijn werk hanteert hij weliswaar de feitelijke stijl van het minimalisme en de conceptuele strategieën voor de inhoud ervan, maar hij stelt de arrogantie van het minimalisme als taal ook in vraag. Aan het conceptualisme geeft hij een nieuwe wending om de mechanismen van economische en culturele exploitatie in vraag te stellen.

Over de installatie die Sierra voor het MDD maakt willen we bewust nog niet te veel kwijt. Behalve dat hij hiermee, in navolging van zijn installaties in het Spaans paviljoen en de nieuwe Lisson Gallery ("Space closed by corrugated metal", 2002), het minimalistisch geïnspireerde museumgebouw in een dusdanig ander licht stelt dat hiermee een bijzonder rijk palet aan vragen en bedenkingen opgeworpen wordt. Een onverwacht aspect zal zeker de esthetische en poëtische kwaliteit van deze ingreep zijn.


d-artagnan | all for advertising